Fanboy Híradó

Game of Thrones 8x04 - The Last of the Starks

2019. május 11. - Fega

1_zto4-xodjkspse_q8bp3bw.jpeg

Ahogy közeledünk a Trónok harca végéhez, úgy lesznek egyre dühösebbek az eddigi rajongók a soroztra. De van alapja ezeknek a vádaknak? És mi történt azzal a kávés pohárral, amiről mindenki beszélt az epizód után? Ilyen témákkal jelentkezik az eheti spoileres nézőnaplónk.

Kíváncsi vagyok, hogy a Trónok harca utóéletében mennyire marad majd emlékezetes a kávés fiaskó. Néhány nappal az epizód után úgy tűnik, hogy ez volt az egyetlen dolog, amivel kapcsolatban egyetértettek a sorozat nézői. Minden másról megoszlottak a vélemények, kezdve azzal, hogy borzalmas volt-e a rész vagy csak problémás. Valami gondja mindenkinek volt az epizóddal, de a rész utáni közbeszédet mégis a pohár határozta meg. Úgyhogy kezdjük is ezzel, mert teljesen véletlenül lett a bakiból egy hibátlan metafora.

A kávéspohár abban a jelenetben látszik Daenerys előtt, amikor Tormund arról tart részeg Ted Talkot, hogy egy pici apróságot leszámítva, Jonból lenne a legjobb uralkodó. Ennek része összefügg azzal, hogy neki van egy pénisz a lába között, míg szegény Danynek (vagy Sansának!) nincsen és valószínűleg ezért nem fog róluk soha egyetlen férfi sem ilyen elismeréssel beszélni, hiába tettek már le hasonlóan nagy dolgokat az asztalra. Azért fájt ez nekem, mert az utóbbi évadok részben arról szóltak, hogy hogyan kerültek nők hatalmi pozícióba, ahol gyakran jobban is funkcionáltak, mint a férfi elődök.

A történet vége előtt nem sokkal, mintha megelégelte volna a sorozat a feminizmust.


Ez a jelenet emiatt indult túl fényesen, de aztán ugyanebben látjuk a sorozat két vezető producerét, David Benioffot és DB Weiss-t talpig szakállba öltözve. Lehet azt akarták, hogy belesimuljanak a tömegbe, lehet szerették volna, hogy beszéljenek a jelenetről, de végül nem úgy sült el a dolog, ahogy tervezték.

vlcsnap-2019-05-11-10h08m30s471.png

Ráadásul azon a napon, mikor az internet a Trónok harca legújabb epizódjával volt elfoglalva jött ki az a hír, ami egy ENSZ jelentésről szólt, ami elég sötét jövőt festett a bolygó fajai számára és arra figyelmeztetett, hogy az emberi önzés és mulasztás miatt egy millió különböző fajt fenyeget a kihalás. Az emberek miatt, akik ennek részleteit egy ideje már tudják mégsem tesznek ellene semmit. Mostanság már kezdenek kicsit fogékonyabbak lenni erre az emberek, de még így is előfordult, hogy a kávéspohár jóval több embert elért és érdekelt, mint ez a bolygónk jövőjét meghatározó hír. És ha el is ért, az emberek nem akarnak cuki állatok halálára gondolni, mert sokkal szívesebben dühöngenének azon, hogy hogyan lehet, hogy senki nem vette észre azt a nyomorult kávét az asztalon.

vlcsnap-2019-05-11-10h05m51s176.png

Nekem a tippem, hogy pont azért, mert ilyenkor látszódnak a showrunnerek és ezzel tréfálták meg őket, vagy ezért került más elbánás alá ez a jelenet és maradhatott benne a hiba. De teljesen mindegy, hogy mi történt, azok után, hogy évadokkal ezelőtt már többen levezették, hogy a Mások lehetnének a globális felmelegedés westerosi metaforája, muszáj azon gondolkodni, hogy hogyan érjük el, hogy olyan szintű érzelmeket váltson ki az emberekből a bolygó, az éghajlat, és az élet sorsa, mint amennyire a westerosi események lekötik őket.

Nem azt akarom mondani, hogy a Trónok harca hibája, amiért ez több embert mozgat meg, mint az ajtón kopogtató katasztrófa. Csak azt, hogy hétfőn a kávéspohárnak köszönhetően jól látható volt a hozzáállásbeli különbség.

1_upwklvvkne23-ile8myobq.jpeg

De a kis kitérő után térjünk vissza az epizód elemzéséhez, mert lehet az utókor nem fog az epizóddal kapcsolatban a pohárral foglalkozni. Egyébként ez volt a sorozat utolsó sima epizódja, amiben leginkább csak beszélgettek az emberek, ami nem volt utolsó vagy utolsó előtti. Ezzel előhozta a sorozat régi arcát, annak régi előnyeivel és hátrányaival együtt.

Nagyon kevés idő van már hátra, minden eddiginél jobban meg kell gondolniuk a készítőknek, hogy mire hány percet áldoznak az epizódból, aminek viszont ezek a kisebb, emberinek szánt jelenetek isszák meg a levét. A történetnek haladnia kell előre gyorsan, viszont annyi minden történik a szereplőkkel, hogy nem tudja lekövetni azokat a változásokat, amik ezek a szeizmikus változások kiváltanak a szereplőkből. Értem is, hogy nehezen bírkóznak meg a jelenetekkel a színészek, mikor egyetlen jelenetben kellene hosszú évek fordulatait és cselszövését megkoronázni. Az epizódban ez csak ritkán jött össze.

1_mducn9l_buakb2h8nudvxa.jpeg

A legtökéletesebb példa Jon és Dany jelenete, ahol szembenéznek végre az igazsággal, meg a kínos helyzettel, amit Jon származása okoz. Dany természetesen retteg, hogy az unokaöccse, (és a férfi akit szeret) elvehet tőle mindent, amiért egész életében küzdött. Félelme nem alaptalan, mert hiába mondja Jon, hogy ő nem akar király lenni, ha a környezete alig bírja kivárni, hogy végre rátegye a fenekét a Vastrónra. Úgy állítja be az egészet a sorozat, mintha Dany lenne a fura idegen, akiből hiányoznak a vezetői képességek, aki annyi hőstettet sem hajtott végre, mint Jon.

Láttuk, hogyan jutott el ide Dany, ha nem hitt volna magában ilyen makacs módon, akkor biztosan nem lenne itt. Közben igyekezett nehéz döntéseket hozni és nem mindig döntött jól, de eddig főszereplőként állította be a sorozat, még akkor is, ha néha rávilágított az erőszakos hajlamaira. De a mostani epizódban is látjuk, hogy fejlődik, igyekszik alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez és földrészhez, de közben veszélyesen egyedül van.

A sorozat éveken keresztül építette előttünk Dany karakterét és az utolsó évad egyetlen részében akarnak belőle Stannist csinálni, aki borzasztó túlzásokba esik azért, mert azt hiszi, hogy ő a jogos uralkodó.


Még nagyobb baj, hogy ezt részben úgy történik, hogy Varys egy-egy monlógban elmondja nekünk, hogy mit is kell gondolnunk a helyzetről. Bénán oldották meg, így csak felhívják arra a figyelmet, hogy a sűrítés miatt mennyire a szappanopera jellegűre bomlott az egész sorozat. A kavarás Cersei gyerekével, Bronn fenyegetőzésével, Jon származásával mind olyasmi, ami a Barátok köztben is megállta volna a helyét. Csak egy kicsit kevesebb sárkánnyal.

1_1nxrhlsq1kn3eggaensmgg.jpeg

Dany "gonosszá válását" is olyan érzékenységgel kezelik, mintha a Mátyás király téren lennénk, amivel jól leköpik az eddig történteket. Ha a feminizmusnál tartunk, az sem volt túlságosan ízléses, hogy Sansa azt mondta, hogy ha nem történik meg vele ez a sok szörnyűség és lelki és testi erőszak, akkor még mindig csak egy naív kislányka lenne. Szörnyen káros az a narratíva, ami úgy állítja be ezt a fajta erőszakot, mint olyan, ami csak erősebbé teszi a nőt. Van különbség aközött, hogy valaki képes megerősödni azok után, hogy ilyen tragédiák érik és aközött, hogy ezekre van szüksége ahhoz, hogy érvényesülni tudjon egy férfiak által uralt világban.

Nincs rajta mit szépíteni, sajnos a folyamatos kapkodással mostanra a legtöbb karakteren végzetes sebeket ejtettek a készítők. Tyriont már rég lenullázták és ismét egy katasztrófa volt minden egyes tanácsa. Szerencséje, hogy Cersei nem használta ki a helyzetet, hogy felkínálta magát nyílt terepen az összes ellensége. Azok alapján, amit láttunk tőle meglepő, hogy nem alkalmazott fegyvereket a helyzetben. Nem tudni, hogy mi tartotta vissza azon kívül, hogy még két rész van hátra, ahol neki valószínűleg veszítenie kell. Missandei lefejezése látványos, de Cersei jelenlegi helyzetében valójában tök üres húzás volt, mintha csak meghúzta volna Dany haját. 

1_38sedbrsht0ttriqi_cfyg.jpeg

Jaime először úgy döntött, hogy jobban szereti Brienne-t mint amennyire északot és a hideget gyűlöli, de miután megtudta, hogy mekkora bajt csinál délen Cersei inkább elindult Királyvárba. Voltak, akik szerint arra ébredt rá, hogy még mindig szereti Cersei-t, ami érdekes értelmezés, valójában ugyanaz vezéri a döntését, mint mikor északra jött. A kontinensen való élet fennmaradásához oda kell mennie a fővárosba, hogy részt vegyen a harcban és talán segítsen elérni, hogy Cersei tényleg meghaljon.

Jon számára nem sokat jelentett a rémfarkasa, azok után, hogy nagyon sokáig egyáltalán nem láttuk, most úgy búcsúzott el tőle, mintha egy random kutya lett volna. Szellem ennél sokkal jobb bánásmódot érdemelt, az egész úgy jött le, mintha utólag tették volna bele mikor rájöttek, hogy elfelejtették az egészet és meg akarták előzni a teljes kiakadást. Mindenesetre ez passzolt a témába, ahogy a mágiával és a mágikus dolgokkal bántak a készítők, akik a hátuk közepére sem kívánták ezeket a drága dolgokat. Örültek hát, hogy egy farkast meg egy sárkányt is le lehetett húzni a listáról.

1_45gxhljt2worrjl3nvw9na.jpeg

Sajnos Rhaegal halálának sem volt túl köze a realitáshoz, vagy a fizika törvényeihez, egészen nevetséges hogy azzal a nagy izével egy folyamatosan imbolygó hajóról valaki ilyen pontos fejtalálatot tudjon bevinni a kifejlett sárkánynak. Ugyanakkor felmerül az is, hogy az előző támadás után miért nem gondolt arra senki, hogy esetleg a sárkányoknak valamilyen külső védelemre lenne szüksége. Ez mostanra nem történt meg és meg is van az eredménye. De úgy is lehet olvasni, hogy Jon a farkasról lemondott a sárkányt meg elveszítette.

Ki tudja ez mit jelent a jövőre nézve, de már csak annak lehet szurkolni, hogy ő is meg Dany is haljanak meg, mert mostanra tök világos, hogy mennyire nem izgalamsak mint főszereplők és nem tesz jót a sorozatnak, hogy ők a központi alakjai, mert pont attól érdekes a többi szál, hogy nem olyan egyértelmű hősökről szól, mint ők. Kérdés, hogy a hátralévő két részben tudja-e a sorozat az ő történetüket hihetően és kielégítően kezelni. Az eddigi részekből kiindulva készülhetünk a legrosszabbra. 

Egyéb felfedezések:

  • A nagy csata után mindenki még jobban akar dugni, mint előtte. Bár mint azt megtudtuk, Podrick és Brienne is szűzen halt volna meg, ha nem sikerül Aryának időben odaérnie Bran mellé. De sikerült elkerülniük ezt a szerencsétlenséget.
  • Véreb és Arya elindultak, hogy megöljék Cerseit, illetve a zombi testőrét, Sandor egykori testvérét. Kíváncsi vagyok, hogy sikerrel járnak-e. Mindenesetre az évad előtt biztosra vettem, hogy Arya életben marad a finálé után, de így hogy megölte az éjkirályt és ahogy most beszélt, egyáltalán nem veszem biztosra.
  • Bronn szála tényleg nevetséges, de különösen az, hogy képes volt csak úgy besétálni Tyrionhoz és Jaime-hez, majd gond nélkül távozni.
  • Hihetetlen, hogy Sansa az egyetlen, aki olyan kérdésekkel foglalkozik, mint hogy a sereg nyilván nem akar sehova menni azok után, hogy megfeleződött és most tudott le egy különösen hosszú és fárasztó csatát.
  • Az szintén érdekes, hogy az összes különböző seregnek csak a fele lett oda, mintha itt is Thanos járt volna. Vagyis a látottakkal ellentétben még a dothrakiak fele is életben van. Kérdés, hogy meddig.
  • Gendry kapott egy nemesi címet és egy várat, de bukott egy lányt. De azok után, hogy legitimizálták már tényleg csak arra lehet várni, hogy folytatódik a szappanopera és Arya terhes lett tőle, az a gyerek meg egyszerre lenne a Stark és a Baratheon vérvonal egyetlen leszármazottja.

A bejegyzés trackback címe:

https://fanboyhirado.blog.hu/api/trackback/id/tr8414818738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

erkölcsi hulla 2019.05.11. 22:04:26

"A történet vége előtt nem sokkal, mintha megelégelte volna a sorozat a feminizmust."

Mint ahogy a nyugati fejlett civilizáció nagyja.

Rákos daganat a társadalom testén.

Szalay Miklós 2019.05.11. 22:22:26

Egy írás egyebek mellett a nemek társadalmi helyzetéről, meg hogy hogyan lehet ezt józan módon szemlélni és kezelni:

egyvilag.hu/temakep/049.shtml#p8

fátum 2019.05.11. 23:06:54

Podrick miért halt volna meg szűzen? Már dugott Királyvárban. A kurvák nem is kértek tőle semmit.

Booker DeWitt 2019.05.12. 03:35:02

@fátum: Na ez az, és Tyrion, meg Bronn kérte, hogy meséljen el mindent.

Gazz 2019.05.12. 07:51:17

Óriási a kontraszt azon évadok amit G.R.R Martin könyvei alapján készültek, és azok között, amit ez a két szakmunkás írt. Martin alaposan tanulmányozta a középkort, mielőtt papírra vetette volna a könyveket. Ez a két jómadár max a szuperhős filmeket tanulmányozta a jelen ábra alapján.

bandigyerek 2019.05.12. 08:17:17

Ennyi ökörséget összehordani, na ez a művészet...
"...Rhaegal halálának sem sem volt túl köze a realitáshoz.." Egy sárkányról beszélünk baszod, annak egyáltalán semmi köze a realitáshoz.
"Vagyis a látottakkal ellentétben még a dothrakiak fele is életben van." Volt egy olyan rész, mikor a dothrakiak maradéka az első ütközetből fejvesztve menekül visszafelé, gondolom pont akkor voltál kint pisálni...
"...Podrick és Brienne is szűzen halt volna meg..." Az megvan, mikor Podrick félisten kúrógépként távozik a ribancoktól, akik még a lóvét sem fogadták el tőle?
"Gendry kapott egy nemesi címet és egy várat, de bukott egy lányt." Arya szimplán dildónak használta Gendryt egy érzelemmentes kiváncsiság-dugáshoz, ebben a történetben nem nagyon volt mit bukni...

Zalai Béla 2019.05.12. 08:25:44

Azért jó ezeket a "mi mindent rontottak el a sorozatban" posztokat olvasni, mert a bennük szereplő fatális tárgyi tévedések, agyatlan agyalások és logikátlan következtetések mutatják, hogy még a filmnél is lehet lejjebb. Ez némileg visszahozza a kedvemet ahhoz, hogy tovább nézzem.

szepipiktor 2019.05.12. 08:44:47

De jót röhögtem... Ez egy fikció, egy mese...
Ha elfogadjuk a poszter gondolatait, akkor el kell azt is, hogy a mai filmgyártás az aktuálpolitkia vonalak propagandaeszköze csupán és nem értéket hoz létre.
Ugye a női szellemírtók, a mindenféle nemű, színű, vallású szereplők az SW marhaságokban, a bugyuta sorozatok humortatansága akkor mind aktivistamozgalmak érdekeit képviselik?
Föl nem foghatom, kinek az agyában kapcsolódik össze egy mese és az ENSZ jelentése, a globális felmelegedés és más napi téma?
Alőttem írta egy kolléga, hogy a feminizmusból elege van a világ döntő részének, hát pontosítanám!
Nem a feminizmusból,a nők, a családok,a gyerekek jogainak védelméből van elege, hanem a genderfeminista terrorból! Az ökoterroristákból, az önjelölt ál-civil jogvédőkből.
De ennek ugye semmi köze nincs egy filmhez, egy sorozathoz, pontosabban nem lenne szabad, hogy azokba belekerüljenek.
A szivárványos zászló is olyan csoportok szimbóluma, akik TAGADJÁK A SOKSZÍNŰSÉGET!
Egyébként kimaradt a posztból a holokauszt szál... Az is alap a mai "filmművészetben".
A szerző beismerte: ma ezekkel a "művekkel" irányítják a nézőket.

KARAK TERi 2019.05.12. 09:18:18

1. A Trónok harca nem érdekel.
2. Ha érdekelne is, akkor is tudnám, hogy "a mai filmgyártás az aktuálpolitkia vonalak propagandaeszköze csupán" /szepipiktor/
3. A kávés pohár még annyira se érdekel, mint a Trónok harca.
4. A feminizmus még annyira se érdekel, mint a kávés pohár.

MEDVE1978 2019.05.12. 10:25:50

Olyan túlhypeolt ez a sorozat, mint mondjuk a Walking dead. Éppen ezért nem néztem egyiket sem. Aztán most a végére bekapcsolta az asszony (ő se nézte korábban), pont a csatás részre. Na azon kiakadtam. Nem azért, mert akkora hatalmas stratéga lennék, de korábban szívesen játszottam Total Wart és olvasgattam középkori csatákról. Ezzel szemben maradt a zombihordába frontális támadással beleugrató lovasság. A lovassági taktikára rengeteg példa van a középkorból, valóban van ilyen is, általában vereség volt az eredménye, a kora középkori lovagok alkalmazták ezt a taktikát. Persze, ha az ellenség hadvezére valamit konyított a hadászathoz, akkor tudta, hogy mit kell kezdeni az ilyen támadással. Az pedig, aki ismeretlen számú ellenségbe, rossz látási viszonyok mellett frontálisan támadt már akkor is hülyének számított. Egyszerre forognak Attila, Nagy Sándor, Dzsingisz Kán és hasonló nagy lovas hadvezérek a sírjukban ezt látva. Utána pedig a gyalogság értékes részét felállítják a jobb védelmi képességű falak előtt... Ez szintén óriási védelmi hibának számít.
Ezt követően a sárkánylövöldözés hajóról ballisztikus rakétával - illetve ballisztával, de ha a rómaiaknak ilyen lett volna még mindig latinul beszélnénk és Róma lenne a főváros, már nem olyan nagy lépés az irrealitás felé.

A feminizmust illetően: ez a sorozat középkorhű akar lenni nem? A középkorban a hatalommal rendelkező nők kétféleképpen juthattak hatalomhoz: valakinek a férjeként - úgy, hogy irányították a királyt - vqgy valakinek az anyjaként, úgy, hogy a gyerek névleg volt király vagy gyámjaként ők irányítottak. A legtöbb esetben a legidősebb fiúra szállt ugye a trón, illetve egyéb mechanizmusok voltak érvényben, azonban csak ritkán engedték meg nők uralkodását. Ennek megfelelően a sorozat reális, amikor nem a platinszőke sárkánylányt, hanem a warriort akarják királynak.
Ettől függetlenül nem tűnik nekem hímsovinisztának a sorozat: a jó főhősök közül több nő van, a második főgonosz (Cersei) nő, tehát a nők nemcsak anya és punci szerepkörre vannak korlátozva.
Környezetvédelem. Hát igen, sajnos ez a helyzet, de szerintem buta dolog az emberek mentalitásváltozásától várni az eredményt.

bElannaTorres 2019.05.12. 10:48:35

Nekem is feltűntek ezek, arra gondoltam én is hogy valahogy férfit akarnak kihozni a trónra, (örüljön a sok kicsinyes baromarcú aki máshogy el se tudja képzelni) de azt hittem úgy dany meghal.
Korhűsrgről meg annyit hogy ez egy kitalált középkor , látom néhány hozzászolót ez zavar

Saba Beowulf 2019.05.12. 10:52:59

@MEDVE1978: Jokat írsz.
Egy dolog sántít: ha csak a csatás részt láttad, akkor honnan ismered nevén Cerseit és a ballisztikus föld-levegő nyílvesszőt? :)

Szerintem a legtöbb logikátlan dolog magyarázható azzal, hogy ez egy fantasy. Kivéve a rossz taktika, amit Medve írt.
Egyetlen dolgot nem tudok én se megemészteni: hogy a bánatba maradtak meg 30-40-nél többen harcosok??
Valahol olvastam, hogy a had másik fele a konyhában volt. Miért nem rakták ba oda a gyerekeket is? Nagyobb biztonságban lettek volna, mint a kriptában. :)
Ha ez a mágikus, térkapuval ellátott (egyébként nem fértek volna be) konyha tényleg létezik, akkor azzal már nincs gond, hogy azonnal mentek délre, hiszen a fel csapat csak lakomázott a harc alatt, felkészült Királyvár ellen :)

MEDVE1978 2019.05.12. 11:09:39

@Saba Beowulf: A következő részt is láttam, de csak részben - bocs egy igazi rajongónak ez negatívan hat, de mivel nem ismerem a konspirációs háttért, ezért a drámai háttérjelenetek nyilván nem kötnek le, ezért azoknál elkapcsoltam. (Azt is láttam a negyedik részben, hogy lőtávolba beáll a "jó" sereg, de azt nem írtam a logikátlanságok közé, mert már a cikk említi).

Fantasyben szerintem az lenne a fő szabály, hogy a szabályrendszert nem sértjük meg vagy nem nyilvánvalóan. Erre van több módszer, akár mondjuk a Marvel Bosszúállókos univerzumból is. Ott az volt az igazi kihívás, hogy egy képregény szabadságát és a műfaj leírási szabadságát kellett egy sokkal kötöttebb dologra, filmre átfordítani. Ott egész jól megoldották a feladatot, bár ugye a "titokzatos mágia" (Dr. Strange) behozása eléggé idegen az addig technológiára épített Univerzumban. Mégis megcsinálták és nem lett annyira rossz az eredmény.
Viszont az, hogy a karaktereid irreálisan cselekednek az előzőben felépített pályájukhoz képest is, az nem működőképes. Ha jól láttam Cersei egy gonosz karakter, gondolom ármánykodással maradt hatalmon. Az, hogy egy ilyen karakter nem használja ki azt, hogy az egyik főellensége lőtávban el előtte, mert megadást követel, nekem egy kicsit illogikus....

ABC_123 2019.05.12. 14:03:05

Szerintem az okfejtés hibás... Jon otthon van, a sárkányok anyja pedig idegenben... Ennyi, nincs ebben semmi anti-feminizmus, ez itt egy kicsit túl lett misztifikálva.

thEListener 2019.05.12. 16:41:49

@Gazz:

A Retroshock YT csatorna SW 8 videójából egy idevágó idézet:

"Nem készíthetsz jó filmet úgy, hogy tiéd a legjobb setting, de nem vagy képes ebben a jól felépített világban elmesélni semmi érdekeset"

Sajnos a GoT-tal is pontosan ugyanez történt... : /

Meridian74 2019.05.12. 18:12:02

@KARAK TERi: "feminizmus még annyira se érdekel, mint a kávés pohár. "

Aztán egy szép napon emiatt szívod meg. A fantáziádra bízom hogyan és mi okból.

ekat 2019.05.12. 18:46:30

@KARAK TERi:
Milyen érdekes, hogy mégis idekattintottál egy Trónok Harcás posztra.
Na nem mintha nem tudná az ember, hogy a bárhova ilyesmiket beírók tulajdonképpen a szellemi felsőbbrendűségüket akarják prezentálni a világnak. (Szerencsétlenek nem jöttek még rá, hogy ezzel a görcsös bizonyítani akarássalcsak az önértékelési zavaraikat támasztják alá.)

KARAK TERi 2019.05.12. 21:01:54

@ekat: Annyira nem érdekes, mert az Index naponta tolja az ember arcába a Trónok harcát. 100x nem kommenteltem, most meg igen. Nem olyan nagy ügy, mint ahogy mellre szívtad. Ha a bloggernek nem tetszik, majd kiszűri. Világbéke! Ja, nem: Tónok harca :)

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2019.05.13. 05:00:19

@bElannaTorres: Máshogy el lehetne képzelni. Csak éppen amíg arról beszélünk, hogy amióta nem a könyvek alapján megy valami, mennyit romlott a színvonal, van egy kis gond amit ignorálunk: Nem az a nagy különbség, hogy Martin jobb vagy sem. Neki több ideje van, többféle változtatot mérlegelni ugyanarról. Sokféle utat mérlegel A-ból B-be, de elmondta, hogy hova fog eljutni a sorozat, miről fog szólni, kinek mi lesz a szerepe.

Csakhogy Martin nem jobban vagy lassabban, vagy rosszabbul írja meg ezt a helyzetet, hanem leginkább sehogy. Annyit tudunk, hogy a sorozat íróinak elmondta, hogy mi lesz a story vége. Nekik pedig jóslatokra, rajongói teóriákra és megannyi másra építve kellett eljutni oda, ahova kerülnek. És lehet pampogni azon, hogy mit lehetett plot armorral megoldani, és sokakat nem kellett volna megvédeni, de a végét és sok ember szerepét bizony már az első könyv idejére el kellett dönteni. A "hogyan éli túl az, akinek ott nem a hősi halált szánják" plot armorhoz vezet, ha nem logikus. De piszok sok dolgot láttunk előre, mert felépítették.

Az első részekben láttuk mi a különbség aközött, hogy valaki jónak látszik (lásd a Királyölő esetét) és aközött, hogy valaki jó. Nem először látjuk ugyanazt a királynőt félelemmel uralkodni. Csak az elején ott volt a fontos cél és könnyű volt azonosulni azzal, hogy a hódításaihoz kiket és honnan szerzett. Addig amíg fel nem tetted a kérdést, hogy vajon a "láncok letörője" nem vár-e el feltétlen engedelmességet, nem kezeli-e sok esetben feláldozható erőforrásként a népét. Nem kezd-e el megannyi esetben küldetéstudatos pszichopataként viselkedni.

És igen, láttuk a férje kapcsán is felvállalt sötétebb szertartást, ha ott nem nézte kit és hogyan kell feláldozni a saját érdekéből, és meglehet a dühe, haragja, akkor vajon mit lehetett tőle várni? Nem az a gáz, hogy a köré költött feminista legendákat a történet vége lerombolja, hanem az, hogy sikerült olyan ember köré femcsi mítoszt építeni, akiről sokszor bizonyosodott be, hogy nem méltó rá. A valóságban is akadnak ilyen "hölgyek". A történet és a karakter pont attól hiteles, hogy éppen azt a problémát mutatja be, amit a való életben is látunk és nem a feminista mítosz hiteltelen diadalát.

De a történetben van megannyi pozitív és erős női szereplő, csak nem a hatalomra törnek, nem így akarnak történelmet írni, nem a femcsi mítoszról szólnak.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2019.05.13. 05:15:59

@MEDVE1978: Az a baj, hogy a stratégia amire építesz ember vs ember küzdelemről szól.

Itt nem erről volt szó.

Holtak célja: Háromszemű holló elkapása. Ha sikerrel járnak, szerintük kb. győznek. Az ellenség "élőereje" csak olyan akadály, ami útban van. Azaz érdeke a nehéz ellenfelek elkerülése, ezek életben tudnak maradni. A könnyű ellenfelek jelentős része viszont elpusztul.

Az emberek célja: A holtak serege legyőzhetetlen és újratermelődik. Nincs olyan taktika vagy stratégia ami mellett konvencionálisan legyőzhetőek lennének, ezért csak az adott vezetők előcsalogatása és elpusztítása tűnik elfogadható taktikának.

Azaz a később kevésbé fontos egységtől a fontosabb egységig áldozod fel az egységeidet. De amit már nem tudsz használni (nem több napos ostrom, nincs időd újra felhúzni, stb) és nem is számítasz rá a közeljövőben az legyen ott akadálynak, több időt nyerj. És lehetőleg ez annyi élholtat kapjon el, hogy a lidércek egy része jöjjön feltámasztással próbálkozni.

Egyszerűen az élőholt azért nem mészárol le mindenkit, mert nem állhat meg gyilkolni, adott pontra kell adott vezető számára utat létrehozni. Nem érdekli, ha marad túlélő, marad ellenség mögötte. A másik oldal "önfeláldozása" viszont arról szól, hogy jöjjön csak elő a holtak vezetője, mert érezze úgy, hogy szükség lehet rá.

A "miért nem használta az íjászait" kérdés kapcsán a válasz: Ha nem megy ki tárgyalni, a másik oldalról sem lett volna ott a fontos szereplő. Ha kimegy és a diplomáciára nem ügyelve lő, jó eséllyel ő sem ér vissza az erődjébe. Ráadásul mindkét oldal a nép előtt színészkedett, hogy később is jobb eséllyel tartsa meg a trónt. Ezek a prioritások ott is a pofonegyszerű megoldás fölé kerülhettek.

Gyingizik 2019.05.13. 07:58:58

Csak az van kiakadva az utolsó évad történésein, aki eddig elhitte, hogy ebben a sorozatban van valamiféle logikus felépítmény, és az események valami dramaturgiailag is kellőképpen kidolgozott, megalapozott irányba haladnak. A rengeteg szál és szereplő, nem várt drámai fordulat, szereplők jellemváltása (pl. Jamie negatívból pozitív) sosem azért volt, hogy valami katarktikus drámai konfliktust építsen fel! A cél kizárólag a cselekmény elnyújtása, ezzel párhuzamosan a feszültség görbe fenntartása, vagyis a nézői/olvasói seggek minél hosszasabb fotelba szegezése volt. Aki erre nem jött rá a 2. évadban, azt most brutális csalódás éri.
Kedves csalódott hozzászólók! Nem tűnt fel, hogy ebben a sorozatban 3x annyi szereplő van, amennyi kellene? Nem tűnt föl, a hogy a rejtélyes "Mások" már hét éve csak masíroznak dél felé, ezen kívül nem csinálnak semmit? Ráadásul az első három évadban még a CGI-t sem adták meg a készítők a sztorinak, kimondhatatlanul unalmas volt, ahogy hárman másznak a jégmezőn északon, ketten meg pofáznak a vártoronyban. Fekete vízi csatában 70-en rohamoznak egy gigantikus várat, 25-en védik. Stannis Baratheonnak mi volt a szerepe a sorozatban? Azon kívül, hogy mindig megruházzák? Csakis a cselekmény indokolatlan elnyújtása miatt kapott szerepet.
Aki azonban ezeken a brutális hibákon túltette magát a 4. évadtól már jól szórakozhatott - tudva hogy nincs, nem is lehet profi lezárás, ekkora katyvaszból megnyugtató vég nem kerekedhet ki. Így a leírtak ellenére összességében pozitív a véleményem, hiszen tagadhatatlan, hogy a 4. évadtól már megkapta a dinamikát és a tv sorozathoz képest kiemelkedő látványvilágot. Még sosem volt ilyen tv fantasy sorozat, ez egy fontos fejlődési állomás. Látszólag valahonnan haladt valahová, nem úgy mint egy átlagos tv-szappanopera, ahol minden részben ugyanazt a konfliktust játsszák le és sosincs vége (Dallas.) Majdcsak felül valaki a vastrónra a végén, pont. (Remélem a törpe lesz az, és mindenki előtt meghágja Danyt.)

Sia 2019.05.14. 09:05:41

Öregem, itt a kommenteket nézve, hogy micsoda vérre menő csatákat tudnak vívni ay emberek egz idióta fikción... LOL. Komolyan, pont emiatt száguld az emberiség a szakadék felé, mert a népet tényleg nem érdekli más, csak hogy ki lesz a fiktív király egy tévésorozatban... Ez a legnagyobb problémája az emberiségnek, valóban........

ziggy stardust · http://fagyis.blog.hu 2019.05.15. 21:57:25

@fátum: sztem is csak Brienne miatt, lovagiasságból bólogatott Podrick, hogy ő is szűz

bandigyerek 2019.05.18. 06:13:05

@MEDVE1978: Vajon Attila, Nagy Sándor, Dzsingisz Kán milyen taktikát használt volna egy tűzokádó gigantikus sárkány támadásának az elhárítására? Jó isten gyere le... Nézzed inkább a Histrory channelt...

bandigyerek 2019.05.18. 06:22:36

Egyébként meg nem értem, miért fejezik be, ez pont az a sztori, amit a végtelenségig lehetne folytatni anélkül, hogy olyan kétségbeejtő unalomba fulladna mint a TWD.

MEDVE1978 2019.05.18. 09:58:20

@bandigyerek: Hát, az az egy biztos, hogy egyik sem állította volna ki a sereg egy részét a falakon kívülre, eleve rosszabb stratégiai pozícióba. (Ez már a második, a zombik ellen is így kezdték).
Természetesen nem ez a része a problémás. A sárkány egyszerű írói eszköz: korábban nem robbantott falat a tüze, most robbant. Neked biztosan nagyon tetszett a Transformers meg hasonló Blockbusterek.
Rengetegen azzal jönnek, hogy hát ez egy mese, mit kell kötekedni stb. Egy mese is legyen hű a saját szabályaihoz. Persze lehetett volna az is a Piroska és a Farkas vége, hogy hirtelen húzással Piroska egy karate rúgással leteríti a farkast, aztán előkapja a kését, átvágja a farkas torkát és utána precíz vágásokkal kiszabadítja a nagymamát és ketten visítják, hogy girl power. Csak éppen ez nem passzol az egykori narratívába. A Gyűrűk Urában is van Deus Ex Machina, a Sasok, mégis rendkívül óvatos Tolkien azzal, hogy mikor használja őket, hogy eldöntsön csatákat, eseményeket.

bandigyerek 2019.05.20. 16:21:44

@MEDVE1978: Ne legyen hű egy mese a szabályokhoz, semmihez se legyen hű, szórakoztasson, az a dolga. Most hirtelen a Becstelen Brigantik jutott az eszembe, jó kis film pedig Hitlert kinyiffantják benne...