Fanboy Híradó

The Deuce 1x02 - Show and Prove

2017. október 15. - Fega

ep-02-ss02-1920.jpg

Maffia, pornó, sablonos stricik, jófej rendőrök. Bővülget az új David Simon-sorozat világa, de érdekesebb is lett ettől a Fülledt utcák? Igen, de nem ilyen egyszerű a helyzet.

Gaines: Nem titok, hogy nem rajongok különösebben a maffiás sztorikért, előtted legalábbis biztosan nem, hisz már a Nagymenők kapcsán is beszéltük, hogy a szervezett bűnözésnek sokat kell tennie azért, hogy igazán le tudjon kötni. A Maffiózóknak háromszor futottam neki, de egyszer sem jutottam az első évadnál tovább. Gondolhatod tehát, hogy aggódni kezdtem, amikor a pilot után láttam, hogy állandó szereplő lesz majd Michael Rispoli, akinél az lenne a nagy merészség, ha nem maffiafőnöknek castingolnák egy hetvenes évek New Yorkjában játszódó sorozatba.

Most komolyan olasz gengszterrel akar újat mondani egy HBO-sorozat?

Nem volt merész a The Deuce casting rendezője, Rudy természetesen a Gambino család kápója, ám legnagyobb meglepetésemre egyelőre tetszik a szerepeltetése, mert arra használják, hogy egy kicsit érdekesebbé tegyék Vinnie karakterét. A megbízhatóbb iker egy megnyerő csávó, aki igyekszik mindenkivel jóban lenni, mindenkivel jófejként viselkedni, senkit nem haragítani magára. Mindeközben nagyszabású álmokat kerget, mert fel akar építeni valamit, amit a sajátjának nevezhet.

Építeni pedig ma is, a hetvenes években is csak úgy lehet, ha kompromisszumokat kötünk. Óhatatlan, hogy ezek némelyike morális választóvonalként kerüljün elénk, és minden ilyen alkalommal el kell dönteni, hogy az átlépésük nem csorbít-e túl sokat az értékrendünkön. Kis lépésekkel őröljük az elveinket, észre sem vesszük, hogy már nem vonal, hanem szakadék húzódik mögöttünk: nem is kell messzebb menni Tommy Carcettinél, az idealista politikusnál, akiből pár évad alatt ugyanolyan megalkuvó senkiházi lett a Drótban, mint azok, akikkel szemben a legelején az új idők friss szelével kampányolt.

Vinnie-nek sem kell most még sokat feladnia ahhoz, hogy megszerezze a pangó melegbárt, de nem kell Scorsese- és Coppola-rajongónak lennünk, hogy tudjuk, aki egyszer elfogadja az alvilág segítségét, az onnantól adósuk lesz, és előbb-utóbb úgyis kérni fognak valamit. Úgy tűnik, hogy a sorozat ilyen apró döntéshelyzeteken keresztül fogja építeni – vagy leépíteni – főszereplőjét, ami érdekes pályának látszik, és James Francónak is ezek a szerepek állnak a legjobban, amik megpiszkálják kicsit, miket tud a szőnyeg alá söpörni azzal, hogy a sármja miatt nem lehet rá igazán haragudni.

Szóval még úgy is bejön a szervezett bűnözéses irány, hogy egy nézés után nem egészen értettem, milyen szakszervezetis svindlit csinál Vinnie a sógorával, de ez a minimum egy Simon-sorozattól, és te majd úgyis jól elmagyarázod, Fega.

ep-02-ss05-1920.jpg

Hasonló határvonalakat jár körbe a rendőrök kapcsolata a prostikkal, akiket menetrendszerűen bevagoníroznak, mert ezekről a teljesen értelmetlen látszattevékenységekről szólnak az erkölcsrendészet mindennapjai. Tetszett, hogy a cold open megmutatta, ezzel mindenki tökéletesen tisztában van, a striciktől az utcalányokon át a zsarukig, eljátsszák a szerepüket a narratívában, ami legfeljebb csak kényelmetlenséget okoz, igazi fenyegetést nem jelent az utcán dolgozókra.

Alston, akivel a pilotban úgy ismerkedtünk meg, hogy el tud cseverészni a stricikkel, megpróbál valami hasznosat kihozni a haszontalanságból: kaját rendel a prostiknak, csapnak egy kerti partit. Kötelező körök: felveti az egyik prostinak, miért nem költözik inkább haza ahelyett, hogy az utcán strichel, de ő sem gondolja komolyan, hogy ennyin múlik a változás. Ez nem az a sorozat, ahol az erkölcscsősz az életét teszi fel arra, hogy megmentsen legalább egyet. Még a prosti is az unalmas kliséken ironizál: „Baszki, elfelejtettem, hogy mehetnék egyetemre is.”

A „Show and Prove” másik főszála végre beindítani látszik a pornófilmes vonalat is, Richard Price és George Pelecanos bevezet minket a pult alatt terjesztett korhatáros mozik világába, egyrészt a terjesztésükbe, másrészt a gyártási folyamatba. Múlt héten te dobtad át nekem a csajokat, most én fogok ugyanígy tenni. Örültél, hogy Maggie Gyllenhaal már nem csak a kertvárosi családi szállal képviseltette magát, hanem elkezdett érdeklődni a filmkészítés iránt is? Szerinted látni fogjuk még idén a pornófilmek Dr.  Zsivágóját? És mit gondolsz Lori kálváriájáról? Kellett már a második részbe egy gyilkosság a tétek fokozására, vagy meglettél volna az álrendőr nélkül is? Szerinted Oscar-díjat érdemelt C.C. kokós önsajnáltatása, az „It’s Hard out Here for a Pimp” ősverziója?

Múlt héten még húztad a szád, hogy a sorozatindító rész kényelmes, profi tempója mellé nem társul elegendő sablonkerülés, hogy se a szereplők, se a sztori nem ragadott még tökön, szóval nagyon kíváncsi vagyok, beljebb csábítgattak-e Simonék a Times Square fülledt sikátoraiba.

ep-02-ss01-1920.jpg

Fega: Érdekes lett a sorozat második epizódja.

Mikor először megnéztem, akkor eléggé tetszett, mert azt éreztem, hogy a nyitó epizód túlságosan kényelmes tempója helyett most végre belecsaptunk a lecsóba. Először is rögtön bedobták a pornós témát, illetve a sorozat címére is magyarázatot kaptunk, mindezt az első 5 percben. Ez a szellemiség az egész epizódot meghatározta, úgy éreztem, hogy a készítők valójában pontosan tudják milyen sorozatot akarnak készíteni, nincs szükségük útkeresésre és ezt rögtön meg is mutatták.

Viszont, mikor másodszorra néztem, akkor a szervezett bűnözős és azok a sokat látott történetek, amiket te is említettél már annyira nem nyűgöztek le. Elsőre az sem jutott eszembe, hogy ismét minden második dologgal kapcsolatban a Bakelitet emlegessem, újranézéskor viszont ez is visszatért. De nézzük akkor sorjában, hogy miért érzem egyelőre túlságosan kétarcúnak a sorozatot.

Értem, hogy a pornó kialakulásának bemutatásából sem a striciket sem a maffiózókat nem lehet kihagyni, hiszen mindkét csoport érthető módon fontos szerepet kapott ebben az egészben. Viszont örültem volna neki, ha sikerül valamennyire érdekes striciket írniuk a készítőknek. Két epizód alapján Larry és C.C. sem azok a finoman árnyalt és érdekes karakterek, akiket én HBO sorozatban szeretek látni. El tudom képzelni, hogy van még a készítők tarsolyában valami olyasmi, ami új színben tüntetheti fel őket, de egyelőre a felszínen maradás miatt kapálózó stricik egyszerűen csak nem érdekesek.

ep-01-ss03-1920.jpg

Abban kellene lenni valamilyen szintű feszültség forrásnak, hogy láttuk mit tett C.C. az előző epizód végén és kellene féltenünk Lorit, de én egyszerűen csak nem tudok érte aggódni. Ha igaz, amit mond, akkor 16 éves kora óta kurválkodik, magának keresi a bajt és előbb-utóbb szerintem bele is fog sétálni. Emellé nem sikerül egyelőre személyiséget is társítani a készítőknek, így ez a szál egyelőre hidegen hagy. Ez abból a szempontból jól jött, hogy nem húztam fel magam a gyilkosságon, ami nélkül egészen jól meglettem volna.

Szerencsére, ahogy felépítették és felvették az legalább nem volt szappanoperás, hanem tényleg inkább mondanám realistának a megközelítést, ha már a múlt héten sikertelenül próbáltam bizonygatni, hogy ennél a sorozatnál nem igazán ezen lesz a hangsúly. Egyébként a legtöbb mindenre a sorozatban ezt tudom mondani a második rész alapján is, hogy a légkör, amit teremtenek a beállításokkal, attól tényleg úgy érzed, hogy

ott vagy te is New York fülledt utcáin és érdekesnek is tűnik, ami történik.

Pedig nem vagyok meggyőződve, hogy az epizód nagy része tényleg az. Ahogy már te is említetted, kevés sablonosabb dolog van Michael Rispoli figurájánál. Viszont a szakszervezetis akcióra, meg Vinnie szép lassú körüludvarlására is igaz az, hogy a hangulat elvitte a hátán. De meddig lehet ezt fenntartani? Vagy ki lehet ebből is lépni egy váltással? Az első és a második rész között van érezhető különbség, szóval simán lehet, hogy a jövőben még valami hasonló helyzetre számíthatunk a sorozattól.

Köszi, hogy lepasszoltad a lányokat nekem ezen a héten, ugyanis csak Candy pornóforgatása volt az egyik legérdekesebb dolog az epizódban. Erre fizettünk be, ezt vártuk a sorozattól, de a nyitás alapján nem volt egyértelmű, hogy mikor jutunk is el oda. És az volt a fontos, hogy tényleg Candy tapasztalatait próbálták nekünk átadni azzal, ahogy szex közben a kamerára, a világosító unalmas arckifejezésére és a pince egyéb hervasztó részleteire fókuszált Ernest Dickerson kamerája.

ep-02-ss04-1920.jpg

Ez tetszett, és remélhetőleg a nők nézőpontját a jövőben is kiemelten kezeli majd a sorozat a pornó tekintetében. Az olyan apróságok nélkül, mint a Campbell leves kellékként való újrahasznosítása gondolom olyan, amit kötelezően bele kell tenniük a készítőknek, én mégis meglettem volna e nélkül a részlet nélkül. Bár ha jól sejtem attól, hogy HBO, valójában azért nem lehet senkinek telegecizni az arcát egy sorozatban, szóval eleve ezt is meg kellett valahogyan kerülni.

Viszont ha Candynél tartunk, a gyereknevelős részek nála továbbra is félrecsúsznak. Mintha szándékosan kicsit máshogyan is vennék fel azokat a jeleneteket, amik az édesanyja házában játszódnak, de nekem ez az egész borzalmasan lelóg a sorozatról. Valahogyan biztos összekapcsolódik majd, vagy Candy lelepleződik vagy ilyesmi és meglesz a helye, de egyelőre nekem ez a szál is kicsit feleslegesnek érződik. Mintha csak azért kellett volna, hogy az egyenjogúság keretében Maggie Gyllenhaal is két szerepet játszhasson el a sorozaton belül. Mert az otthoni Candy közel sem ugyanaz, mint akit egyébként az utcán látunk.

Szintén nem tudtam mire vélni, hogy az előző évadban a professzorral való dugáson keresztül bemutatott Abby otthagyta a főiskolát. Jó ez önmagában nem annyira meglepő sejteni lehetett, hogy valahogyan köze lesz ehhez az egész ügyhöz, de egyelőre azt sem tudom mire vélni, hogy Lori karakteréhez képest ő mivel lesz érdekesebb. Tudom én is, hogy elég komoly különbségeket találunk kettőjük között, ennek ellenére két epizód alapján nem látom át, hogy ez hogyan valósul majd meg a gyakorlatban.

Mert ha valami még fura egyelőre a sorozatban az az, ahogy megrajzolják előttünk a karaktereket. Érzésem szerint nem a tipikus sorozatos utat követik és nem rendelik alá a cselekményt a karakter árnyalásnak. Ennek persze kéz a kézben kell járnia, de a Deuce esetében szerintem egyelőre a cselekményen van a hangsúly és több múlik a nézőkön, hogy összerakja a karakterek személyiségét, mert semmit sem rángnak a szánkba. Ez biztosan egy David Simonos megoldás, viszont így, hogy csak 8 rész áll a rendelkezésre lehet kicsit kockázatos vállalkozás ennyire hagyni, hogy távol legyen szinte az összes karakter a nézőktől. Persze nem olyan figurákról van szó, akiket annyira könnyen lehet szeretni, ettől függetlenül előbb-utóbb el kell magyarázni a közönségnek, hogy miért érdemes ezeknek az embereknek a történetét figyelni. Az azért kevés, hogy mert szép és hangulatos, ahogy megtörténik a szemünk előtt.

Egyéb felfedezések:

  • David Simon-istálló: Sorjáznak az újabb régi ismerősök, bővül a szereplőgárda. Chris Bauer ezer helyről lehet ismerős, a Drót kikötői - és alulértékelt - második évadában volt a legemlékezetesebb Frank Sobotkaként. Szintén Drótos ismerős Michael Kostroff, ő most nem a világ leggerinctelenebb ügyvédjét játssza, hanem rendőrőrmestert. Befutott még Chris Coy, a melegbár pultosa, akit imádtam a Tremében oknyomozó újságíróként, az afrós csaj pedig, aki az epizód végén leszólította Darlene-t, a Show Me a Hero egyik erős alakítását nyújtó Natalie Paul volt, szóval ő is fontos lehet még a későbbiekben. (Gaines)
  • Nem volt teljesen világos, hogy a rendőrök miért vendégelték meg a kurvákat. Hogy jóban legyenek a stricikkel? (Fega)
  • Szerintem e mögött inkább az van, hogy ha már úgyis be kell vinniük őket, és ha már úgyis tök értelmetlen az egész, mert pár óra múlva megint kint lesznek az utcán, akkor ennyi erővel akár emberi körülményeket is biztosíthatnak a számukra erre a rövid időre. (Gaines)
  • Tetszett, hogy megint keretes szerkezetben volt az epizód, ezúttal az által már említett teljes látszatintézkedés szolgáltatta az alapot, illetve az, hogy a rendőrök valójában csak dísznek vannak. Ez egyébként részben kapcsolódott a gyilkossághoz is, amit C.C. követett el. (Fega)
  • Remélem az egyes epizód írói sportot űznek majd abból, hogy minél több sport meg egyéb referenciát vigyenek az epizódba. Persze még jobb, ha nem tesznek oda egy karakter, aki kimondja a nézők helyett, hogy “Haver fogalmam sincs, hogy miről beszélsz!” (Fega)
  • Ha újságíró vagy, talán nem a fellengzős “oral historian” titulussal kéne bemutatkozni egy prostinak, mert még félreérti. Szemben velünk, ugye, értettük mi. (Gaines)
  • A Penny Lane szerintem is egy remek szám, de nem biztos, hogy pont erről a Beatles nótáról nevezném el a melegbáromat. (Fega)
  • Tetszik, hogy a hetvenes évek popkult dolgait nem tolják úgy az arcunkba, hogy minden sarkon Al Pacino és Robert De Niro képe köszönjön vissza ránk, ez nem a Stranger Things movie brats megfelelője. Amikor mégis szóba kerül valami, az jópofa és vicces, nem az, amire számítanánk. Nekem legalábbis nem ugrott volna be elsőre, hogy James Franco majd Dick Van Dyke-kal és minden idők legütősebb high-concept sorozatával, a “My Mother the Car”-ral ugratja James Francót. (Gaines)

A bejegyzés trackback címe:

https://fanboyhirado.blog.hu/api/trackback/id/tr6014540630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.