Fanboy Híradó

Fanboy Híradó

Fanboy Híradó: Girls 5x08 - Homeward Bound

2016. április 12. - Fega

vlcsnap-2016-04-12-13h19m24s62.jpg

A fejlődés hosszú és kemény munka, az eredmény megőrzéséért legalább annyit kell tenni, mint az elérésért. Ezzel pedig akkor szembesülnek a Girls főszereplői, mikor ott találják magukat, ahol elindultak.

Valahol irónikus, hogy a sorozat a változásról és a felnövésről szól, miközben maguk a szereplők és a problémáik, alig változtak valamit az évek során. Ezzel úgy tűnik a készítők is tisztában vannak, sőt rá is játszanak. Ahogy az eheti részből is kiderül, a változás nem olyan dolog, ami egy egyenes, folyamatosan előre haladó mozgást jelent. Sokkal inkább egy körhöz lehet ezt is hasonlítani, ami remélhetőleg azért néha előrehaladó mozgást is végez, nem csak ugyanott jár körbe és körbe. De hiába változik egy tekintetben az ember, attól még lehet, hogy nem vetkőzi le a többi idegesítő szokását.

A mostani epizódban többször láttuk, mondjuk érdekes módon szinte egytől-egyig férfi szereplőktől, hogy pontosan azokra a hiányosságokra világítottak rá, amik (néhány esetben már évadok óta) nyilvánvalóak. A legmeghatározóbb esemény Hannah szakítása Frannel, amire már régen fel vagyunk készülve, de a főszereplő csak most volt képes rászánni magát. Közben mindent megtett azért, hogy a helyzet a lehető legrosszabb legyen és beleegyezett a közös nyaralásba a lakóautóval. Mikor már úton voltak, akkor szánta el végre magát a dologra. Képileg szépen épül fel a jelenet, a wc-ből éppen előjövő Hannah igyekszik ugyanannyira lelkes lenni a nyaralás miatt, mint a pasija, de a sorozat nem túl feltűnésmentes módon kommunikálja velünk, hogy majd megfullad ebben a kapcsolatban. Ki is hajol hát az ablakon és nagy levegőt vesz, hogy érezzük közel végre a forrás pont.

vlcsnap-2016-04-12-13h14m20s86.jpg

Aztán mikor Fran lehúzódik egy útszéli megállónál, akkor végre sms-ben hajlandó kinyögni, ami a lelkét nyomja. Csak egy újabb pont Hannah hihetetlen húzásainak egyre hosszabb listáján. Az ötödik évad után egyre inkább arra emlékeztet a Girls azok a presztízs dráma sorozatokra, ahol a főszereplő egyre több, morálisan és emberileg megkérdőjelezhető tetteket követett el, amik után egyre nehezebb volt olyan főhősként tekinteni rá, aki kiérdemli a nézők szimpátiáját. Mondjuk jelen sorozat esetében talán szinte kezdettől igaz volt, hogy nem kellett Hannah-t különösebben kedvelni, ahhoz, hogy jól szórakozzunk a részeken. Időközben persze sokat tettek azért, hogy emberibb legyen a figurája és valamilyen érzést kiváltson belőlünk, ami nem csak a szánalom.

A legutóbbi néhány részben azonban egészen furcsa kanyarokat vett a története és inkább lett belőle rajzfilmfigura, aki minél meghökkentőbb dolgokat csinál, mint a sorozat főszereplője, de közben ezt megszenvedi a sok-sok részen át építgetett karakter integritása. Ettől persze maguk a jelenetek érdekesebbek, a Girls pedig talán viccesebb lesz. És abban is van valami, hogy miután Hannah megkéri Frant, hogy hagyja őt ott az út szélén egyedül egy szál pizsamában, a srác csúnya dolgokat vág a fejéhez, amire nézhetnek úgy a nézők, mint ha most kiderülne, hogy Fran tényleg nem is volt olyan egyértelműen jó gyerek, mint amilyennek tűnt. Valószínűleg viszont pont azért volt ennyire frusztrált, mert Hannah nem igazán értékelte őt a kapcsolatban, és bár úgy tűnt, hogy ő kész volt az egész nyarat vele tölteni, azért a kétségek valamennyire mégis ott lakoztak benne.

Remekül mutat a képernyőn és metaforaként is működik, ahogy kergetőznek a két wc-ben, majd Hannah beszalad a fák közé az erdőbe. Lehet valamennyire belemagyarázás, de ehhez a beszélgetéshez jól működött háttérként a sok egymástól távol álló fa, akiknek a lombjai mégis egy szinte összefüggő réteget alkottak. Szép metafora ez is az emberi kapcsolatokra, amikről hiába érezzük azt, hogy összekötnek minket, valójában mindenki egyedül van és csak egy bizonyos fokig nyújthat komfortot a másik ember. Itt Fran fején találja a szöget, mikor azt mondja, hogy Hannah milyen önző, mikor nem hagyja, hogy visszavigye a városba.

Leginkább arra lenne szüksége, hogy Marnie mindent eldobva pattanjon és érte jöjjön a várostól több mint egy órányi autózásra lévő helyre. Ő szerencsére nem tud jönni, a miértre később térünk vissza, de így érkezik meg Ray, aki pont rendelkezik is a megfelelő autóval, hogy megmentse Hannah-t. Ezek a pillanatok pedig az épp elképesztő döntéseket hozó, "szörny-Hannah" legrosszabb és legviccesebb helyzetei. A háláját úgy akarja kifejezni, hogy leszopja az épp vezető Ray-t, aminek a vége (természetesen) baleset lesz. Tudjuk, hogy itt nem járásról van szó, de az ember csak nem ugrik neki annak a pasinak a farkának, aki nem egy, de két barátnőjével is komoly kapcsolatot folytatott. Az előző epizódbeli maszatolás után, most ugyanis végre Jessa kimondja az igazságot róla és Adamről, de ez is csak a klimax hiányát erősíti fel a nézőben. Az indulatok és az érzések nincsenek realizálva és megélve.

vlcsnap-2016-04-12-13h13m38s178.jpg

vlcsnap-2016-04-12-13h15m00s232.jpg

Ha ez nem lenne elég, akkor Hannah még magára is hagyja az érte szívességből kiautókázó Ray-t. Ez az önzőségnek egy egészen elképesztő formája és valahol furcsa, hogy Ray nem akadt rajta ki sokkal jobban a vártnál. Ugyanis senki nem akar egy olyan barátnak segíteni, aki cserben hagyja a másikat, Hannah pedig pontosan ezt csinálta és megérdemelte volna, hogy egy közveszélyes bűnöző mellé pattanjon be az autóba.

Persze erről végül szó sincs, inkább egy fura kifordított történetet látunk, hogy nem csak nők menekülnek el azért a párjuk mellől, mert bántalmazzák őket. A bandatagnak kinéző férfiakkal is simán előfordul ez. Persze nem tudjuk az igazságot, de a Girls-höz igazán illene egy ilyen mikrotörténet, hiszen szeret szándékosan szembe menni a gender alapú sztereotípiákkal. Emellett pedig remek kiegészítésként szolgál a bevezetőben már megemlített változás és fejlődés témájához, ami ennek a résznek is olyan fontos. Az első képeken Shosh látjuk, aki visszajött az Egyesült Államokba, hogy már a reptéren szembesüljön vele, hogy valójában itt is ugyanolyan kívülállónak érzi magát, mint a messzi Japánban. A hosszas kiakadása, amire senki nem figyel, szintén az emberek önzőségéről szól, amit csak jobban aláhúz a tény, hogy nem is figyel rá igazán senki. Jogos a kérdése, hogy mit keres itt.

vlcsnap-2016-04-12-13h15m39s88.jpg

Hector az újrakezdés álmával érkezik meg New York-ba, mint előtte sok-sok millió másik ember is. Shosh hasonlóan nagy tervekkel ment Japánba, hogy aztán szembesüljön a szomorú ténnyel, hogy saját maga elől nem fog tudni elmenekülni és az elköteleződési problémáin nem fog segíteni, ha a pasija nem kaukázusi, hanem ázsiai. A legnagyobb baj a kinti élettel a nehézsége volt, ez el is hangzik, szóval Shosh tulajdonképpen egy idő után feladta az új életét, hogy visszacsöppenjen a régibe, ami elől eleve elmenekült volna? Itt jön képbe az, amit a fejlődésről mondtam, ami inkább körszerű. Shosh most kitágította a saját világát, de egy idő után elfogyott a lendület meg a kitartás, így majdnem oda került vissza ahonnan elindult. A belőle teljesen kiábrándult Scott pedig a legtökéletesebb ember arra, hogy az arcába mondjon mindent, amivel ő illette korábban a barátnőit. Úgy néz ki a dolog arra is igaz aki mondja, bár a Girls nagy szerencséje, hogy maga a beszélgetés is furcsa, ahol arról van szó, hogy mennyire élhetnek vissza az állami forrásokkal. Jogos-e "elvenni" a segélyt az igazán rászorulóktól, csak azért, mert egyébként a családja anyagi helyzete rendben van? Gazdag emberek arról beszélgetnek, hogy milyen felelősségük van az állami támogatásokat illetően, egyrészt furcsa, de mások meg könnyen veszik elő a Girls-t, ha az ilyen kérdéseket korábban nem vették figyelembe a főszereplői. Vagyis igazán jó megoldás nincs, Shoshnak sehol sem lesz most könnyű folytatni az életét.

Azt nem mondanám, hogy csecsemőként viselkedik, de ez az egész epizód legerősebb rávilágítása arra, hogy mennyire gyerekesen is tudnak viselkedni a karakterek.

A negyedik évad Caroline szülésével ért véget, ahol láttuk Jessát kiemelkedni a tömegből és mindent megtenni a szülés sikerességéért, ezzel párhuzamosan pedig Hannah-t és Adamot örökre elbúcsúzni egymástól. Ezek után most meghúzták azt, hogy Adam nővére egyszerűen lelép a korábbi életéből, valószínűleg azért, mert neki is épp nagyon nehéz. Itt lehet szó szülés utáni depresszióról vagy csak egy rossz kapcsolatról, vagy egyéb démonokról. Akárogyis elég kijózanító belegondolni, hogy milyen helyzetben vannak az emberek kisbabával, ha esetleg olyasmire akarják elszánni magukat, mint Shosh. Különösen egy nő esetében sokáig társadalmilag elképzelhetetlen volt, hogy magára hagyja a picit, mert milyen anya az ilyen.

vlcsnap-2016-04-12-13h20m20s105.jpg

A Girls készítőiben azonban van annyi empátia, hogy az egyéni nehézségekre és drámára koncentráljon, de arra, hogy rögtön el is ítélje azért, amit tett. Ehhez persze kell Adam és Laird nagyon-nagyon chill természete is. Laird persze nem akar szembenézni a helyzettel, úgy tesz, mintha minden a lehető legnagyobb rendben lenne. Így a háttérben megbúvó egyik motívumként a menekülést is megnevezhetjük, ami egyébként összefüggésben van a fejlődés témájával és látjuk, hogy a mozgáshoz semmi köze. Shosh elmenekült, de most vissza kell térnie. Hannah folyamatosan menekül és közben csak a saját érdekeit nézi. Caroline valami hasonlót csinál, de semmit nem tudunk a helyzetről vagy a motivációról. Marnie-nak menekülnie kellene a munkájával kapcsolatban is Desi mellől, de ezt még nem sikerült felismerni.

Ezek után adja magát, hogy Adam végre ki is mondja, hogy a főszereplők milyen gyakran képesek úgy viselkedni, mintha kisbabák lennének. Hannah (egykori) nagy szerelme kezdettől fogva fura volt, de Adam Driver alakítása mindig tartalmazta azt a mélységet, hogy ne tudjuk soha pontosan eldönteni, hogy hányadán is állunk Adammel és mennyire furcsa vagy őrült ő valójában. Ezért hiteles tud lenni, mikor megjelenik a nővére után aggódva, majd mikor Lairdnek szüksége van arra, hogy feldolgozza a szakítást azután simán egyedül marad a bébivel. Jessa pedig már felcsillantott egy keveset a hasonló tulajdonságaiból, de ő sem tökéletes és könnyen vissza tud csúszni a megszokott önző szokásaiba, amikor egy kis büfire is úgy reagál, mintha valami halálos vírus került volna a bőrére. Valószínűleg Jessának elég lesz ez az ébresztő, hogy kicsit máshogy álljon a dologhoz, illetve ha két boltban sem talál tápszert, akkor nem éri be tejjel, hanem megnézi egy következő helyen is.

Ezek után könnyen el lehet vinni odáig ezt a kérdést, hogy ha ezek a lányok már mind anyák lennének és szembesülniük kellett volna azzal, hogy annak érdekében mennyi mindenről kell lemondani valaki másnak az érdekében, akkor magukra szedtek volna annyi empátiát, amennyi szükséges ahhoz, hogy ne keveredjenek soha ilyen helyzetbe? Persze Caroline esete pont azt mutatja, hogy a baba önmagában még nem tanít meg senki semmire. Vagy a Girls akár azt is mondhatja, hogy milyen jó, hogy nem a gyerekszüléssel járó örömök és bosszúságok az egyetlenek, amik meghatározzák az nők élményeit az életben.

Egyéb felfedezések:

  • Marnie-ra végül nem térem ki a fő szövegben, mindenesetre lenyűgöző, amit Desi vele művel. Tudjuk, hogy a srác milyen köröket fut, ami a párkapcsolatokat, illetve eljegyzéseket illeti szóval nem meglepő semmi ami történik. Marnie-nak nem csak a magánéletben, de a zenéjében is a saját lábára kell majd állnia.
  • Nagyon tetszettek a képek, amiken balról jobbra haladást láttunk, akár a lakókocsival, akár Ray kávés teherautójával. ez a meneküléshez, meg a fejlődéshez is jól hozzákapcsolható.
  • Senki nem lepődött meg rajta, hogy Hannah-t olyan rosszra értékelték az Uber sofőrök, hogy már nem kap autót, ugye?
  • Annyit írtam már a Girls álomszerűségéről, hogy ezek után igazán vicces Hannah-t az egész részben pizsamában látni. Itt valószínűleg a készítői szándék inkább az, hogy Hannah sokszor legyen olyan ruhában, ami egyáltalán nem illik az adott helyzetébe és még jobban érzékennyé teszi a külvilág számára. Korábban ez volt a túrára felvett bikini is. Amellett, hogy nyilván könnyen nevetségessé is teszi a főszereplőt.
  • Ha már menekülés. Mikor Laird megkérdezi Adamet, hogy Rihanna nevét, hogy kell kiejteni, akkor ugyanúgy menekül a helyzetből és újabb pillanatokat akar nyerni, amikor nem kell szembenéznie jelenlegi, egyre rosszabb helyzetével.
  • Ray még mindig Marnie-ért van oda?

A bejegyzés trackback címe:

https://fanboyhirado.blog.hu/api/trackback/id/tr9014540778

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása